Прогимназиалната програма по биология: Как я измъдрихте?

Когато обявих, че ще пиша учебник по биология на ниво 5.-6. клас, Размисли ме попита дали следвам програма от министерството. Аз отговорих, че разполагам с програма, пратена ми от приятелка-учителка, и я поглеждам сегиз-тогиз, но не се съобразявам изцяло с нея.

Всъщност аз бях поглеждала програмата толкова набързо, че не само не я бях дочела докрай, а и дори не бях проверила за кой клас е. Мислех, че е за 6. клас, защото знаех, че до 5. клас вкл. не се изучава биология, а ни-риба-ни-рак с гръмкото име „Човекът и природата“.

На времето, когато аз бях ученичка, биологията почваше от 5. клас с подробно изучаване на семенните растения. В 6. клас се учеха бактерии, водорасли, мъхове, папрати, гъби, лишеи, след което основната част от времето се посвещаваше на безгръбначните животни. В 7. клас се учеха гръбначните животни, а в 8. клас – човекът.

Спомените ми от тази програма са като цяло добри. Единственият й важен недостатък според мен е, че почваше разглеждането на живия свят с най-сложните растения и после се „връщаше“ на бактериите. Според мен трябва да е обратното. И виждайки, че сегашната програма почва с бактериите, аз я одобрявах.

Докато не я прочетох докрай…

Оказа се, че, първо, програмата, след като свърши с бактериите, подхваща едноклетъчните, всички растения, гъбите, безгръбначните животни и за капак някои екологични въпроси! И всичко това в една учебна година!

Второ, оказа се, че тази учебна година изобщо не е 6., а 7. клас! (Можете да видите програмата на сайта на просветното министерство.) Т.е. почти цялата биология се блъска в 7. клас! Останалата част се блъска в 8. клас – един срок за гръбначните животни и един срок за човека, стига им толкова.

Сигурно се питате какво се учи тогава в 5. и 6. клас. Можете да се полюбувате на програмата по „човекът и природата“ за 6. клас. Тя включва органи и системи при растенията и животните, както и основните жизнени процеси – растеж, развитие, размножаване, дразнимост и движение.

Коментарът на приятелката ми: При тия начални условия няма начин децата да научат каквото и да е.

Аз се присъединявам и добавям реторичен въпрос: Уважаеми мъдри глави от просветното министерство, как успяхте да измъдрите тази програма?

Познанието винаги се развива от конкретното към общото. Погледнете историята на коя да е наука и ще видите какво имам предвид. За да се обобщава, трябва солидна основа от конкретни знания. Същият естествен път на познанието трябва да се следва в училище. А не първо да се преподават общо строежът и функциите на организмите и едва тогава да се разглеждат отделните организми.

Ако растенията, животните, микроорганизмите не са разгледани бавно и напоително, обобщените им структури и жизнени процеси за ученика ще са като мъгляви духове, витаещи във въздуха. Ето защо от „общата биология“ в 5. и 6. клас децата няма да прихванат нищо. А каквото прихванат, ще е на квази-религиозна основа, без истинско разбиране, да не говорим за критично мислене. Със същия успех може да им „преподаваш“ Корана, и то на арабски.

Обобщеното разглеждане на жизнените структури и процеси изисква не само предварителни познания за конкретните организми. То изисква и солидна основа от познания по физика и химия. И най-важното, то изисква мисловни умения, които 12-годишните деца просто не притежават. Затова мястото на този материал е в гимназията.

Ама твърде много деца в България отпадат от училище преди гимназията. И какво? Нима можем да набутаме всичко „важно“ в прогимназиалния курс, защото после сме щели да изпуснем децата? Представяте ли си 12-годишно циганче, което татко още праща на училище заради социалните помощи, да сравнява органи, системи и жизнени процеси при растенията и животните? Дръжте ме да не падна!

Когато започнах „учебника“ си, мислех, че той ще обхваща почти същия материал като истинските училищни учебници. Сега осъзнавам, че всъщност разликата ще е от земята до небето. Това означава, че никой няма да има практическа полза от моя труд. Трябва ли да се откажа или да сменя плана си, така че да наподобява повече учебния курс? Не, отказвам да залагам труд и име, за да създавам патерица на една безумна програма. Ще продължа както съм намислила с надеждата, че българското училище ще види и по-светли дни.

Етикети: ,

Вашият коментар

