Тази година една от темите на кандидат-студентския изпит за нашия Медицински университет беше „Равнища на организация на белтъчните молекули. Биологични катализатори с белтъчна природа – ензими“.
Урокът за ензими в съответния гимназиален учебник започва така:
„Една от най-важните биологични функции на белтъците е каталитичната. Белтъците с каталитична функция се наричат ензими. Неотдавна беше установено, че и някои рибонуклеинови киселини проявяват каталитични функции в клетката. Те бяха наречени рибозими.“
Рибозимите не се споменават повече в този урок, а вероятно и в целия гимназиален курс по биология. Но дори да не знае нищо повече, човек може да се досети как е получен терминът. Взето е „рибо-“ от „рибонуклеинова киселина“ и е добавено окончание „-зим“, за да има прилика с името на белтъчните биокатализатори – ензимите.
Но повечето кандидат-студенти бяха прескочили щастливо тези размисли и вместо „рибозими“ бяха написали „рибозоми“. Рибозомата, т.е. мястото, където се образуват белтъците, се споменава по-често в учебниците. Рибозомата всъщност съдържа рибозим и той катализира най-важната реакция, протичаща там – добавянето на ново звено към растящата молекула на белтъка. Но това не означава, че цялата рибозома е рибозим. Пък и кандидат-студентите не знаят този факт и следователно объркването им не идва оттам.
Тогава, питам се, защо в писмените работи най-редовно откриваме „рибозоми“ вместо „рибозими“? Дали днешните кандидат-студенти четат учебниците толкова диагонално, че не забелязват подробностите в изписването на думите? Или имат такова самочувствие, че веднага обявяват разликата за печатна грешка, без дори да попитат учителя си или да погледнат в Мрежата?
Препоръчвам на авторите на учебници изрично да поясняват, че рибозимите не са рибозоми. Или поне да въвеждат термина в единствено число – така разликата личи по-ясно.
Етикети: биология, образование
август 1, 2008 в 2:34 pm |
А може да има и трета причина – научили са си урока да го разказват, без да са потърсили логиката в него.
март 20, 2009 в 8:06 am |
И аз се чудех за тези рибозими. Можеше да обяснят какво представляват.
декември 20, 2010 в 5:26 pm |
Най-лесно се различават при разглеждането на генетичните процеси в клетката и по-точно транскрипцията (но по-добре ме поправете, понеже не съм сигурен). Рибозомната РНК се образува съвместно с транспортната РНК, тъй като и при двата действа, дори и частично, ензимът РНК-полимераза III. Синтеза на рРНК става под действието на РНК-полимераза I в ядрото. Образува се РНК предшественик и междинни форми, от който посредством катализата на РНК-полимераза III се формира един от видовете рибозоммна РНК. От нея след процеса на зреене с помощта на (рибозомни) белтъци в нуклеоплазмата (ядрената среда) се образуват рибозомите. Докато рибозимите се образуват при зреенето на инфомационната РНК (мРНК) в процеса сплайсинг, в който от мРНК предшественика (първичния транскрипт продукт на транкрипцията, презаписваща от структурния ген) се „отрязват“ некодиращите участъци (интроните), а се свъзват („съшиват“) кодиращите (екзоните), така че се образува напълно функционираща информационна РНК с по-компактна структура, а отстранените интрони играят ролята на рибозомните ензими – рибозимите.
януари 3, 2011 в 9:15 am |
Не разбирам това, което пишете, дано вие сам се разбирате!