Обучение по Монтесори в българските села?

Една от най-често обсъжданите теми в българското образование е съдбата на училищата с твърде малко деца. Обикновено населението на селата и малките градчета иска запазване на училището, а властите напират да го затварят с довода, че образованието в такива училища е твърде скъпо и твърде некачествено.

Понякога се чудя дали не трябва на местните хора да се даде повече свобода и право на избор по въпроса как да си образоват децата. Имам предвид да се позволи всеки подход, който работи, т.е. подготвя децата за всеобщите годишни тестове, които би следвало да се въведат. Нима образованието непременно трябва да е скъпо? Бащите биха могли да ремонтират училищната сграда, а майките – да я чистят. Ако никой редовен учител не иска да се завре в горите тилилейски срещу малка заплата, може да се наеме нередовен учител. Това значи човек като мен, който не се е прежалил да полага дузина изпити за глупости, за да му се признае педагогическа специалност. Или да се проагитира пенсиониран учител да дойде дори без заплата, само срещу квартира и пресни продукти.

Като най-голям недостатък на малките училища обикновено се изтъква, че в тях паралелките са слети и деца от два и дори три последователни класа учат заедно. Съвместното обучение на деца на различна възраст, при което по-големите помагат на по-малките, се смята за недопустимо в днешна България, макар да е било обичайно през българското Възраждане. При това, сравнявайки днешните селски училища с „взаимоспомагателните килийни училища“ от ХІХ в., сме склонни да забравяме, че последните май са давали по-добро образование от много „елитни“ градски училища на съвременна България.

Неотдавна с изненада научих, че методът на Монтесори предвижда съвместно обучение на деца с 2-3 години разлика във възрастта дори ако има достатъчно деца, за да се направят отделни паралелки за всеки набор. Мария Монтесори е италианска лекарка и педагожка, която се споменава в „Грижи за бебето и детето“ на д-р Спок. Тя е разработила за обучението на умствено изостанали деца метод, който после се е оказал подходящ и за нормалните деца. Методът се основава на самостоятелна работа-игра на детето със специални учебни материали (напр. изрязани от дърво букви), при което то учи спонтанно и с желание. Учителят не толкова изнася уроци, колкото подпомага децата сами да „попиват“, напипват и упражняват знанията. При това всяко дете напредва със своя собствена скорост и деца на различна възраст, някои от които могат да имат и увреждания, учат заедно, без да си пречат.

За жалост ми е трудно да си представя как методът работи на практика, защото и аз, и всичките ми познати сме учили в традиционни класни стаи (т.е. учителят изнася урока, 30 деца го гледат в устата). Но може би обучението по Монтесори би било интересно за хората от малките селища, които се борят да спасят училищата си.

Advertisements

Етикети:

6 Коментари to “Обучение по Монтесори в българските села?”

  1. astilar Says:

    Подкрепям, защото смятам, че е от значение не какво, а как учиш. И не само в малките селища е приложимо. Ако говорим за българия, дори и там няма да го позволят, защото е проява на творческо мислене, което е абсолятно и строго забранено.

  2. mayamarkov Says:

    Уви, така си е. Никой да не излиза от рамките на формуляра!

  3. razmisli Says:

    Познавам метода Монтесори, който между другото е доста отдавнашен метод за по-малки ученици, просто е минал покрай нас без следа и за съжаление и днес не се говори за него в България. В САЩ е много популярен и децата на някои приятели учат в такива училища. Мисля, че би могъл да бъде приложен успешно в малките селища, ако не беше:
    инерцията и безразличието, която по принцип владее власти и родители в такива селища по познати ни причини;
    за да може да се нарече едно училище Монтесори, то трябва да бъде лицензирано като такова, а това струва пари;
    учителите също трябва да бъдат сертифицирани по тази методика, което в допълнителна преграда за преодоляване;
    не е най-подходящият метод за всички ученици и ако е единствената опция в селото, някои може да изпаднат в пукнатините.

    Въобще такива училища би трябвало да има и другаде.

  4. Milena Pavlova Says:

    Имам приятелка, която наскоро започна работа като учителка в Монтесори скул и самата тябеше толкова впечатлена. Децата според нея се развивали много по-творчески и възприемали много повече и разнообразна информация от техни връстници в други училища. До колкото знам Монтесори скулс са предимно за малки деца. Според мен, за да е успешен този метод е много важно учителите да бъдат добре образовани и с много креативност.

  5. nasko Says:

    Имаме 3 деца и тримата Монтесори възпитаници. От септември тази година отворихме напълно оборудван Монтесори център за деца от 2р5 до 6 годишна възраст. В чужбина имахме собствена градина за същата възраст по метода на Монтесори. Жена ми – Жени е дипломиран преподавател по тази система. Готови сме да Ви помогнем с всичко, което е по силите ни за популяризирането на метода в България.

  6. Asparuh Says:

    Още навремето Зигмунд Фройд е казал, че там където е методът Монтесори той няма работа. Но днес всичко в големият град е изключително комерсиално, пошло и замърсено. Идеята е отлична и бих я подкрепил. За съжаление липсва подкрепа на тези, от които зависи нещо. Единствения вариант това да проработи е да се съберат група млади хора и да се отвори офис на програмисти в балкана. Липсва ни култура, знания и нормално здраво общество.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s


%d bloggers like this: