Как да съсипем образованието по природни науки

Представете си, че сте от хората, според които всички нещастия идват от науката. Във ваши ръце е образованието по природни науки в една отделно взета загубена малка държава и вие искате да го съсипете. Как да постъпите? Ето съвета ми:

  1. Съсредоточете се върху прогимназията. Така ще постигнете максимален ефект с минимални усилия. Като взривите основата на научното образование, цялата му постройка ще рухне.
  2. В пети и шести клас, където се поставя началото, обединете физиката, химията и биологията в измислен предмет-тюрлюгювеч, който можете да наречете например „Човекът и природата“. Той ще бъде съставен от три блока, чието редуване ще означава хаотично обучение на парче и невъзможност да се преподаде задълбочено и смислено каквото и да е от трите природни науки. И доколкото никоя университетска специалност не включва равностойна задълбочена подготовка по физика, химия и биология, всеки учител по въпросния предмет ще бъде лаик по най-малко една (а по-вероятно две) от трите науки, които ще преподава.
  3. Предпочитайте общия пред конкретния материал. Например, вместо като едно време да опишете устройството и жизнените процеси първо на растенията, а после на животните, сервирайте на шестокласниците един-два урока на тема „Движение на вещества в организмите“, разглеждащи успоредно кръвоносната система на животните и проводящата система на растенията.
  4. Не въвеждайте химичната символика до края на шести клас. Вместо това изисквайте наизустяване на реакции във вида „Желязо + сяра -> железен сулфид“. Така ще гарантирате, че децата ще намразят химията още преди да се запознаят с нея истински.
  5. В седми клас вече трябва от немай-къде да разделите предметите, но сложете в края му решаващо външно оценяване по математика и български език и литература, така че през цялата тази година нищо друго да не се учи. Е, отначало може да предвидите външно оценяване и по разказвателните предмети, но то много скоро ще отпадне поради плачевното изоставане по тези предмети (постигнато отчасти чрез горните мерки). Така научното образование на практика ще започва в гимназията, когато децата вече ги тресе пубертет и им става все по-трудно дори да удостоят училището с присъствието си.

Горното описание точно отговаря на поредицата от образователни реформи в последно време. Само дето не мисля, че някой е съсипвал образованието умишлено. Представих поредица от действия, ръководени от пъклени намерения, за по-интересно – човешкият ум харесва теориите за заговори. Но всъщност смятам, че разрушителните промени в училищното образование са резултат просто от самонадеяност и некадърност. Което, разбира се, не ги прави по-малко разрушителни.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s


%d блогъра харесват това: