Благодаря на църквата

В този блог нееднократно съм критикувала Българската православна църква – по причини, които за мен са основателни. И със сигурност пак ще я критикувам. Може би критиката ми е толкова остра, защото църквата не ми е нужна. Не ходя там дори на най-големите християнски празници, когато много атеисти наминават просто заради традицията. Влизам в църкви и манастири само като туристка.

И така е през повече от 99% от времето ми.

Но понякога дори човек като мен се нуждае от Храма – както бе например днес, за да направя помен за 40 дни. Защото близките очакват и душевно се нуждаят от този ритуал. А докато гражданско погребение има, граждански 40 дни няма. Е, ако много държите, може да съберете близките на гробището, да запалите свещ и да се почерпите, без да викате свещеник. Но аз не бих го препоръчала. Гробището е земя на мъртвите и живите трябва по-рядко да ходят там.

Затова съм благодарна на църквата, че когато ми трябваше, беше на мое разположение.

Давам си сметка, че разсъждението ми важи и за другите вероизповедания и съответните им храмове, които критикувам дори повече от православната църква.

2 Коментари to “Благодаря на църквата”

  1. Tereza Says:

    Много атеисти влизат в църква или стават набожни, когато изгубят близък.
    Присъствах веднъж на гражданско погребение. Приличаше като на граждански брак, но с опечалени. По странно и неестествено нещо не бях виждала.
    Аз знам, че е хубаво да се ходи на гробищата, мъртвите искат да виждат близките си.
    Ти може да си критикувала църквата, но това все още не означава, че си критикувала бог. При толкова много религии кой знае, коя е най-правилната? Бог е един, а пророците – много.
    За мен храмът е сграда, в която вярващият влиза, успокоява се и излиза – нещо като психотерапия. Защото бог е навсякъде – и на улицата и у дома.

    • mayamarkov Says:

      И аз знам атеисти, които след трагедия в семейството са се обърнали към Бога, но аз се променям по-скоро в обратна посока.

Вашият коментар

