Поредният антиваксинист, навестил блога ми, остави следните откровения:
„Преди няколко години Ватикана реши да реабилитира Галилей… Пример… как един блестящ човек и учен може да бъде низвергнат от хора тесногръди. И как, макар и след много години – все пак реабилитиран. Дано някой ден /ако доктрината се промени/ и вие /поддръжниците/ имате доблестта да го признаете…“
Както се досещате, авторът на коментара се има за Галилей на ХХІ век. Това ми напомни един пост, който на времето прочетох с голямо удоволствие: „Логическата грешка „Галилей“ и умозаключението за стършела“ (The Galileo fallacy, and the gadfly corollary). Текстът започва с цитат от Робърт Парк:
„Уви, за да носите мантията на Галилей, не е достатъчно да бъдете преследван от бездушни институции. Трябва и да сте прав.“
След това авторката на блога Грета Кристина доразвива идеята. Превеждам част от поста й и ви препоръчвам да го прочетете целия:
„Има един вид погрешно мислене, който забелязвам у мнозина иначе умни хора. Ето как върви мисълта им:
„Великите мислители през всички векове са имали непопулярни идеи, с които никой не е бил съгласен.
Аз имам непопулярна идея, с която никой не е съгласен.
Следователно аз трябва да съм велик мислител.“
Наричам това „логическа грешка Галилей“ в чест на някогашната ми съквартирантка Адел, която често казваше: „Фактът, че никой не е съгласен с теб, не те прави Галилей“.
Разбирам порива на тези хора. Ако си неконформист с независимо мислене, свикваш да плуваш срещу течението – докато това ти стане по-удобно и естествено, отколкото по течението. Ако цял живот си се противил на популярни, но глупави идеи, противенето на популярни идеи може да ти стане рефлекс. И е много лесно да почнеш да се мислиш за умен само защото се противиш на популярните идеи.
Затова имаме рокаджии, които не вярват, че СПИН се причинява от вирус. И крайни левичари, които отказват да си ваксинират децата…
Разбира се, фактът, че една идея е популярна, общоприета и защитавана от официалната наука, медицина и т.н., не я прави вярна.
Но не я прави и погрешна…
Историята на човешкото познание е осеяна с пишман-Галилеевци, които са искали коренно да разтърсят нашето разбиране за света със своите коренно нови теории – от френологията… до Хармоничната Конвергенция и обновителната сила на клизмите за тялото и духа.
…Наистина обществото е наричало Галилей и Колумб луди. Но то е наричало така и мнозина, които наистина са били луди.“
юни 8, 2014 в 6:18 pm |
Леко уточнение-gadfly не означава стършел, а паразитни мухи.
А за антиваксерството-ето мнението на един друг блогър:
http://www.gatchev.info/blog/?p=1595
юни 10, 2014 в 4:51 am |
Напълно сте прав за прякото значение на gadfly, но когато се използва в преносен смисъл – човек, който „жили“ обществото и нарушава покоя му, на български обикновено се пише „стършел“. Напр. в едноименния роман на Етел Войнич и в „Апологията“ на Сократ.
юни 9, 2014 в 7:24 am |
Интересно, бях пуснал коментар вчера под друго име, а сега не го виждам.
юни 9, 2014 в 9:23 am |
Когато някой коментира тук за пръв път, трябва да му „пусна“ коментара.
юни 9, 2014 в 8:26 am |
„Както се досещате, авторът на коментара се има за Галилей на ХХІ век.“
Не, гопожо, в голяма грешка сте. За нищо такова не се има автора /т.е. аз/. Но помислете колко елементарни и противоречиви ще да са и теорията /за ваксините/ и аргументите ЗА нея, щом като един, когото смятате за идиот, успява да види противоречията в тях, и то само като чете и слуша тези, които я защитават.
Искахте аргументи, дадох Ви. Вместо дългите излияния за какво се мисля, да бяхте коментирали тях. Но картината е позната – неудобните факти се игнорират, и се почва анализ на умственото състояния на изложилите ги. Точно като главните гуру-ваксинатори. По-късно ще опитам /в другата тема/ да Ви изложа още един аргумент, и с това мисля да приключа. Присъщо е за всеки човек да греши, и аз греша – помислих Ви за интелигентен човек.
юни 9, 2014 в 9:22 am |
Нещата, които бяхте изложили, вече бяха коментирани по-горе в предългата дискусия към „Отвореното писмо“ – и дали има живак във ваксините, и как се сменят теориите в науката. Надявам се, разбирате, че не мога да преповтарям отново и отново всичко заради такива като Вас, които се включват в движение. Просто прочетете за какво става дума. Но както писах в същата дискусия, проблемът с антиваксинистите е, че не четат (а когато случайно четат, не разбират прочетеното).
Единственото, което не съм коментирала, са твърденията на Ваши съмишленици, че нашите здравни власти лъжат за ограничителните мерки спрямо неваксинирани деца в други страни. Не ми се прави справка по въпроса, пък и не ме интересува твърде. Писах само, че според мен такива мерки трябва да има, за да не се излагат на опасност невинни хора. Но за жалост властите често предпочитат да угодят на шепа кресливи неграмотници, отколкото да водят политика за общото благо, на което уж държат.
„Неудобни факти“ Вие нямате, както ги няма и никой от съмишлениците Ви. Имате сбирка от оплаквания на родители, които са били подсъзнателно убедени, че им се полага дете без проблеми, пък детето им се е случило с проблеми. Имате и завидно самочувствие, довело до убеждението, че Вие, неспециалистът в химията, като четете състава на тази или онази ваксина, можете да прозрете опасности, които всичките специалисти на света незнайно как пропускат. Не мога да коментирам на това ниво – нямам квалификация на прогимназиален (или начален) учител.
Признанието Ви за грешката да ме помислите за интелигентен човек е интересно. Много от опонентите ми твърдят, че техните и приятелските неваксинирани деца били по-интелигентни от ваксинираните. Само че интелигентността не може да се мери „на око“. Ако не се използва цялата тежка артилерия на тестовете за интелигентност, единственото, което можем да измерим, е приликата на чуждото мислене с нашето. Т.е. приемаме за интелигентен този, който ни прилича по възгледи и аргументация.
юни 9, 2014 в 10:46 am |
„Единственото, което не съм коментирала, са твърденията на Ваши съмишленици, че нашите здравни власти лъжат за ограничителните мерки спрямо неваксинирани деца в други страни. Не ми се прави справка по въпроса…“ /ето, поднасям Ви я на тепсия/.
(Не)единственото, което не коментирахте, е ЛЪЖАТА на г-жа Кожухарова. Ако си бяхте направили труда да проверите Кратката характеристика на двата продукта, които Ви цитирах, подпечатани от Изпълнителна агенция по лекарствата (или и те си измислят), щяхте да видите, че „неудобни факти“ имам. Ако Вие ги нямате, въпреки, че би трябвало да могат да се свалят от сайта на ИАЛ, посочете място, на което да ги кача, но с условие да са достъпни за всички.
„…като четете състава на тази или онази ваксина, можете да прозрете опасности, които всичките специалисти на света незнайно как пропускат…“ Напротив, знайно е как – умишлено.
„Не мога да коментирам на това ниво – нямам квалификация на прогимназиален (или начален) учител.“ Въпреки това опитайте – все пак би трябвало да сте изучавали по време на следването си.
Но пък явно имате квалификацията да констатирате идиотизъм.
„Имате сбирка от оплаквания на родители, които са били подсъзнателно убедени, че им се полага дете без проблеми, пък детето им се е случило с проблеми.“
Е за това, вече, аз нямам думи.
юни 9, 2014 в 11:24 am |
Конспиративните теории (че всички специалисти са си продали душата на дявола) са характерна черта на мисленето на хора като Вас.
http://www.skepticalob.com/2014/05/six-red-flags-you-need-to-recognize-to-quack-proof-yourself.html
Защо нямате думи за това, което съм писала за оплакващите се родители? Хората трябва да разберат, че не може всички деца да са здрави, нормални, красиви и умни. Човек, който държи детето му да е без проблеми, просто не трябва да става родител.
юни 9, 2014 в 10:50 am |
а ето и информацията за ограничителните мерки спрямо неваксинирани
http://healthy.actualno.com/Njama-sankcii-v-stranite-ot-ES-kydeto-vaksinite-sa-preporychitelni-MZ-podava-nevjarna-informacija-news_23995.html 15.04.2014 11:33
„Няма санкции в страните от ЕС, където ваксините са препоръчителни. МЗ подава невярна информация“
юни 9, 2014 в 11:24 am |
Това някой също го беше линкнал по-горе в дискусията.
юни 9, 2014 в 12:03 pm |
Отново подминавате „неудобните факти“. Нищо – предложението ми остава в сила, поне за тези, които не могат да си изтеглят, но искат да видят.
………………………………………………………………………………..
„Защо нямате думи за това, което съм писала за оплакващите се родители? Хората трябва да разберат, че не може всички деца да са здрави, нормални, красиви и умни. Човек, който държи детето му да е без проблеми, просто не трябва да става родител.“…………………………..
А смятате мен за идиот……………………………………………..
юни 10, 2014 в 5:15 am |
Много бих искала да напишете какво Вие предлагате, вместо просто да сте „анти“ на всичко в пасивно-агресивна опозиция. Предполагам, че Вашият манифест би звучал горе-долу така:
„Аз съм против всички ваксини, защото са вредни. Аз съм за това да се борим срещу заразните болести чрез здравословна, био-, не-ГМО храна и чист въздух. Убеден съм, че ако властите възприемат моя метод, заразните болести ще изчезнат от лицето на Земята, въпреки че цялата история на човешкото общество – и еволюция на човешкия вид, както и на другите видове – доказва обратното.
(Вариант: Аз знам, че ако махнем ваксините, после няма да се отървем от заразни болести, но смятам, че естественият отбор е хубаво нещо и че децата, които умират от морбили или се парализират от полиомиелит, са слабаци-дегенерати, чиито гени е по-добре да се извадят от генофонда.)
Аз смятам, че всички здрави, нормални, красиви и умни (по своя преценка) родители винаги имат само здрави, нормални, красиви и умни деца. Това е природен закон. Ако на такива родители се случи дете с хронична болест или увреждане, това може да е само резултат от нечие престъпно деяние. Обикновено злодеят са здравните власти, които ваксинират. Моят безпогрешен вътрешен глас ми казва, че ваксините нямат и не са замислени да имат друго действие, освен да лишават от нормални възприятия и говор децата с аутизъм и да пробутват допълнителна хромозома на децата със синдром на Даун.“
юни 10, 2014 в 11:36 am
Значи освен квалификация на преподавател, освен квалификация за „непогрешима“, имате и за медиум. Или това Ви е дарба. Някак не Ви е настроена, защото нищо такова не ми е минавало през ума. Или всички, които са на мнение, различно от Вашето, са просто „анти“.
А да не би да имате и друго „АЗ“, и да сте прихванали неговите мисли. Четейки предпоследните Ви две мнения, започва да ми изглежда много вероятно. Плаша се за Вашите студенти, ако попаднат на него.
Смятам да приключа. Както се казва – ако спориш с глупак, ставате двама. Казвам го със съжаление. Ако искахте да се води конструктивен диалог, разговора нямаше да тръгне в тази посока. Щом желаете – продължете да си вярвате и говорите каквото искате /ъгълчето си е Ваше/. Но дали не приличате на тези, които осмивате?
Все пак – с най-добри пожелания!
юни 10, 2014 в 12:24 pm
„Ако спориш с глупак, ставате двама.“
Това и аз си го мисля, и то от дълго време.
Най-добри пожелания и от мен!
февруари 23, 2015 в 12:24 am |
Един хубав аргумент срещу наличието на „отрови“ във ваксините… накарайте опонентите си да потърсят съдържанието на формалдехид в една круша.