Точно преди един месец немският писател-нобелист Гюнтер Грас публикува стихотворението „Това, което трябва да се каже“ („Was gesagt werden muss“). Можете да го прочетете на български напр. в сайта на „Либерален преглед“ в превод на Теодора Георгиева. Само че преди това се уверете, че сте седнали стабилно, и затегнете предпазните колани. Накратко, във въпросната творба се твърди, че „ядрената сила Израел на риск излага крехкия световен мир„, че „иранският народ би бил изличен“ и че трябва „да се допусне в двете страни от управляващите контролиране – неограничено, постоянно, на израелския ядрен потенциал и на иранските централи атомни от страна на една инстанция международна„.
Печално е, че (както изтъква по друг повод руската журналистка Юлия Латинина) враговете на Израел го поставят в положение, в което просто няма полезен ход. Ето, сега Израел имаше два възможни начина да посрещне творбата на Грас: или да я отмине с благородно мълчание – което би подпомогнало нормализацията на антисемитизма, или да изрази възмущение – което пък би породило обвинения, че се нарушава свободата на словото и т.н. Бе избран втория път; вътрешният министър на Израел Ели Ишай заяви, че Гюнтер Грас отсега нататък е персона нон грата в страната му и няма да бъде допускан в нея.
За жалост вредата, която нанесе нобелистът с новия си „шедьовър“, проникна далеч отвъд границите на Израел и Германия. Дори българите, които уж са встрани от близкоизточния конфликт, се изпокараха. При това уважаваната от мен блогърка и лична приятелка Даниела Горчева стана жертва на несправедливи обвинения от хора, които набират и публикуват по-бързо, отколкото обмислят и проверяват.
Даниела смята, че критиката срещу Израел е заслужена и уместна и не показва антисемитизъм. Също така смята, че обявяването на Грас за персона нон грата нарушава неговата свобода на словото. По тези въпроси не съм съгласна с Даниела – всъщност толкова не съм съгласна, че повече просто няма накъде. Но въпреки цялото си несъгласие продължавам да я смятам за един от най-честните, добронамерени и всеотдайни хора, които познавам.
Основната „престрелка“ се води във Фейсбук и който се е записал там, може да прочете лично за какво иде реч. Аз ще дам отделни извадки. Участникът Соломон Бали вмъква в дискусията нападки срещу баща ми Дянко Марков, Иван Дочев и легионерството като цяло. Твърди, че баща ми и Дочев са „нацисти“, че „през 1939 СБНЛ е една от организациите провели антисемитски погроми в София“ и че баща ми като депутат си е позволил „от трибуната на Народното събрание на Република България да възвеличае депотрацията на евреите от северна Гърция, Македония и Източна Сърбия, извършено от българските окупационни власти, като богоугодно патриотично дело“ (при първа възможност ще поместя истинското изказване). Причината да бъде набъркан баща ми е ясна: Даниела даде добри отзиви за книгата му „Свидетелствам под клетва“ и цялостната му дейност, така че обвиненията срещу Дянко Марков са удобен начин Даниела Горчева да бъде изкарана „защитничка на нацисти“.
Това за погромите Бали го твърди и на страницата на Българския хелзинкски комитет: „(Крайно десни партии са) Съюзът на българските национални легиони (СБНЛ), Българският младежки съюз „Отец Паисий”(БМСОП) и Ратници за напредъка на българщината (Р.Н.Б.), „Бранник”. Известни са с антисемитските си изстъпления, с погромите, организирани от тях по примера на нацистката Кристална нощ през 1939… Участват активно в провеждането на пронацистката политика на управляващите до 1944.“ Как СБНЛ може да „участва активно в провеждане на политиката на управляващите“, след като същите управляващи го забраняват още през 1939 г., е загадка, която е по силите само на висш ум като този на г-н Бали.
Колкото до погромите, единственият друг източник, в който откривам нещо по въпроса, е националистическият сайт „Елбетица„: „Ратниците за напредъка на Българщината, въпреки своя закрит характер са особено активни… Обществени прояви на евреи, било с българско или чуждо поданство също са техен прицел. Полицията им приписва погромите над еврейски магазини на 19, 20 и 21 септември 1939г., в които участват над 20 хил.души – самите ратници никога не признават това.“ Както виждаме, полицията уличава за въпросните погроми не легионерите, а съвсем друга организация.
Все пак следва да призная на г-н Бали, че обвиненията му имат някаква, макар и маргинална, връзка с действителността. Дянко Марков не е възхвалил депортацията на евреите като богоугодно дело, но все пак нещо е казал по въпроса; погроми са вършили не легионерите, а други националисти; няма значение – давай с голямата баданарка, никой няма да забележи разликата! Но други сипят обвинения, които не доближават реалността дори в бръснещ полет. В същата дискусия Даниела споделя, че Леа Коен в писмо я е обвинила в „антисемитски, профашистки и расистки възгледи“ и дори в „антитурски изстъпления„, с които е „станала известна на времето„.
Това е не само възмутително, това е изумително. Както посочва Милен Радев (който има за Грас мнение, различно от това на Даниела и близко до моето), „всеки, който познава Даниела, разбира, че тук може да става дума само за недоразумение, за объркване на личности от незнание. Абсурдно е тъкмо на Даниела, която от години се ангажира против неправдите, извършвани по адрес на помаци, турци и цигани да й бъде вменяван във вина някакъв “расизъм” и пр. дивотии!“ Понеже чудесният блог на Даниела в момента е нечетяем поради проблеми с кирилицата, а списанието й „Диалог“ излиза на хартия, давам няколко линка: интервю с Антонина Желязкова, интервю със Сабри Искендер, интервю със Зейнеп Ибрахимова, интервю с Михаил Иванов.
Явно известната интелектуалка Леа Коен е объркала Даниела Горчева с друго лице и, предоверявайки се на паметта си, е натракала и изпратила абсолютно нелепи обвинения. Впоследствие пише „отговор„, в който за жалост само добавя нови обиди.
След всичко това смятам, че Соломон Бали и Леа Коен дължат голямо публично извинение на Даниела Горчева. Когато се разгорещи и допусне грешка, честният човек си я признава и иска прошка. Особено ако е общественик с име, което задължава.
(Написах този пост с максимално сдържан и доброжелателен към всички тон. Явно сега не е моментът и това не е темата да показваме колко сме сприхави и цапнати в устата. Ако някой иска да коментира, че Бали и Коен са такива и такива, ОК. Но само да намеси факта, че са евреи, ще се увери веднага, че в този блог аз натискам важните копчета.)
П.С. По-долу давам изказването на баща си Дянко Марков от парламентарната трибуна, както обещах. Направено е в реплика на 417-тото заседание на 38-то Народно събрание на 27 юли 2000 г. Тогава група народни представители предлагат заместник-председателят на НС Благовест Сендов да бъде свален от поста му, защото е увредил националните интереси на България с писмо до израелския президент, в което настоява името на цар Борис ІІІ да бъде заличено от паметните плочи.
„Уважаеми господин председателю, уважаеми госпожи и господа! Вземам думата, за да направя реплика на господин Гиньо Ганев, който ми оказа честта два-три пъти да спомене името ми. Той противопостави тезата за българския народ, който спасява евреите, тази теза, която се застъпва и от много други хора, включително от господин Нансен Бехар, че не е засегнато достойнството на българския народ. Аз питам: с какви средства българският народ спаси евреите, свои сънародници, в старите предели на царството и защо българският народ допусна да бъдат унищожени евреите от Беломорието и от Македония? (Ръкопляскания от СДС.) Не чувствате ли, че с тази постановка вие правите българският народ отговорен за съдбата на евреите от Беломорието и Вардарска Македония? (Ръкопляскания от СДС.) Или още по-порочната постановка: българският народ спаси евреите в царство България, в старите граници, а цар Борис предаде беломорските и македонските евреи за унищожение. Вие не разбирате ли, че това е кощунство с хората, които ги няма, и институциите, които бяха унищожени, за да могат да се защитят? Цар Борис нямаше възможност да спасява евреите от Беломорието. Депортацията на враждебно население не е военно престъпление. Съединените щати депортираха населението от тихоокеанското крайбрежие, което има японски произход, по време на Втората световна война. И никой не ги даде на съд за това. Българският народ не можеше да се противопостави, когато германското командване на Балканите реши, че това враждебно население трябва да бъде депортирано. По този въпрос може много да се говори.“
Макар репликата да не е добре редактирана, смисълът е ясен: евреите в Беломорието и Македония се разглеждат като „враждебно население“ от „германското командване“ (и как не, след толкова години антиеврейска политика от страна на Германия!). Под този предлог германците, владеещи въпросните територии (които България само администрира), прокарват депортацията. Много от българските администратори и военни изобщо не са си дали сметка какво става. Мислели са, че евреите ще бъдат „само“ затворени в лагери, за да не оказват съпротива, и след войната ще се върнат по домовете си, както впоследствие се връщат интернираните американци и канадци от японски произход. По време на Втората световна война интернирането на население, от което не се очаква лоялност, е било всеобща практика. Затова българските кметове, полковници и генерали не са и подозирали какво се готви на депортираните евреи.
Тук следва да отбележа, че българите-християни са били в блажено неведение, защото са можели да си го позволят. Повечето от самите евреи като пряко засегнати са били съвсем наясно по въпроса. Михаел Бар-Зоар споменава за евреин-музикант от старите предели на България, който, очаквайки депортацията (преди да се разгърне спасителната акция), отива при свой приятел-християнин и със сълзи на очи му подарява любимата си цигулка – за да не загине и тя. Струва ми се, че сега Гюнтер Грас се е отдал на същото блажено неведение. Иска от Израел да довери своята сигурност в ръцете на международната общност – тази общност не я ли видяхме колко я бива да предотвратява кланета? Справка: преди години Сребреница, сега Сирия. Затова ме е толкова яд на него. И мисля, че най-малкото, което с което можем да помогнем на оцелелите евреи, на другите народи на Близкия Изток и „в крайна сметка и на нас“, е да се поучим от смъртоносните грешки на миналото.
май 3, 2012 в 10:31 am |
Уважаема госпожо Маркова, разбирам прекрасно вашите мотиви и не се съмнявам, че се искрени и по своему благородни. Синовете и дъщерите никога не са могли да повлияят на убежденията и на действията на своите родители, които обичаме дори когато не сме съгласни с тях. Не споделям възгледите на вашия баща, но това няма отношение към вас.
Що се отнася до Даниела Горчева, отговаря на истината, че първоначално я взех за друго лице. В началото на 90 те години имаше авторка с такова име Горчева, която написа няколко особено вирулентни материала срещу българските турци, третирайки ги точно като „враждебно население“. Дори отговорих на един от тях. В случая е станало недоразумение поради объркване на имената. На истинската Даниела Горчева обаче няма да се извиня поради следните причини:
1. Тя първа ме нападна (без изобщо да се познаваме), нарече ме „кариеристка“ и „конформистка“, позволи си по напълно клеветнически начин да обсъжда биографията ми (вероятно е набрала сведенията си из сметището на Интернет) и дори нападна баща ми, обявявайки го за „комунистически функционер“, от чиято биография според нея аз съм извлякла полза. Толкова неистова грубост и лъжи на едно място трудно се побират.
2.Тя наистина прояви някакви крайни, близки до екстремистки идеи като следните: известната амалгама „евреи – болшевики“, известна още от времето на националсоциализма, която приложи към своите опоненти, противопоставяне на юдаизма като ненавистническа религия спрямо християнството, защита на ЗЗН и прочее, което даде основание на на мнозина нейни опоненти, чиито имена не завършват на „ов“ да се усъмнят дълбоко в нейната политическа коректност спрямо евреите като общност и да я назоват „антисемитка“.
Смятам, че независимо от допуснато от мен объркване на имена и субекти, Д.Горчева загуби много от авторитета си на правозащитничка с оскърбителното си поведение към еврейската общност като цяло. Тя дължи извинение при това не на мен, а на тази общност. Не случайно нейната изява се превърна в сборище на откровени, вулгарни антисемити, които самата Горчева беше принудена да усмирява в някакви моменти.
Този хаотичен спор дава действително поле за размисъл не само относно общата толерантност, но и на правото да тълкуваме историята и определени факти в нея с изключителна прецизност и респект. Д.Горчева трябва да знае, че за представителите на еврейската общност, които броят с десетки загиналите си роднини по време на Холокоста (моите са 58 и всички от Скопие), подобно лекомислено отношение към темата е смъртна обида. В сравнение с нея едно случайно объркване на имената е наистина просто грешка (която аз вече признах в писмо до Е.Сугарев , но което не попречи да бъда линчувана с клевети, обиди и дори заплахи от негови фенове).
На вас поднасям искрени уважения за добронамерения тон на вашия текст,
Леа Коен
май 3, 2012 в 8:41 pm |
Г-жо Коен, благодаря Ви за коментара. Радвам се, че поне едно от злополучните недоразумения се изясни. Това, което споменавате в самия си коментар обаче (че г-жа Горчева е приложила към опонентите си известната амалгама „евреи – болшевики“, че е противопоставила юдаизма като ненавистническа религия спрямо християнството и че е защитила Закона за защита на нацията) ме кара да мисля, че има и други такива недоразумения.
В коментар до Милен Радев, Даниела Горчева пише: „В поемата на Грас няма нито ред, нито дума, която може да бъде изтълкувана като антисемитизъм, под каквато и лупа да се гледа. И това заклеймяване по болшевишки тертип, тази революционна ярост,с която се клейми един почтен творец е срамна. Само фанатици могат да реагират толкова пристрастно.“
Милен Радев, до когото е адресиран коментарът, не е евреин, а ционист от християнски произход – като мен. Той изобщо не се обиди от това рязко изказване насред разгорещен спор. Репликата би могла да бъде насочена и към мен, която споделям мнението на г-н Радев, и аз също не бих се обидила.
Не мога да намеря къде Даниела Горчева пише за юдаизма и християнството; сигурна ли сте, че не става дума пак за друго лице? Но дори това да е вярно, религиите не са тема табу. Човек може да ги критикува, без да мрази хората, които ги изповядват, и без да отрича което и да е от правата им.
Под „защита на ЗЗН“ вероятно имате предвид казаното от Даниела в същата дискусия във Фейсбук, когато тя се обръща към г-н Бали, че „не може да вади нещата от контекста“. Ще се опитам да ги поставя в контекст в следващ коментар…
май 3, 2012 в 9:11 pm |
Законът за защита на нацията е антисправедлив, ощетяващ и унизителен. Аз обаче не смятам, че следва да му се придава твърде голямо значение. За мен важен е геноцидът срещу евреите, а аз не мисля, че той израства от този закон. Дискриминационните мерки в закона не се отличават съществено от приетите в различни страни дискриминационни мерки, които никога не прерастват в геноцид (напр. срещу чернокожите от южните щати по същото време, да не говорим за ЮАР). Геноцидът е резултат просто от факта, че Хитлер бива въвлечен в балкански фронт на военните действия и печели (за момента).
В същото заседание на Народното събрание, към което дадох линк, баща ми Дянко Марков казва: „В Полша са унищожени 90 на сто от евреите, в Германия, Австрия и Чехословакия – 50 на сто… В България седи 0!… И това е паметната плоча за хората, които спасиха българските евреи. Тази нула, аз се гордея с тази нула като българин, като гражданин и като човек!… Искам… да направя една съпоставка между парламента на България през 1943 г. в който 42 души подписаха писмото до управлението на страната, с което се застъпиха за съдбата на българските евреи… Тогава тези хора всичките бяха от мнозинството. Димитър Пешев не поиска подписите на хората, които бяха в опозиция… И от тези хора, уважаеми колеги, от тези хора бяха изтребени с разстрелите по присъдите на Народния съд половината от тях.“
Да се придава твърде голяма тежест на Закона за защита на нацията, гласуван от въпросното мнозинство, значи да се омаловажава нулата, да се омаловажава запазеният живот на евреите от старите предели на България, делото на техните спасители, и да се оправдават смъртните присъди над народните представители, гласували този закон, а после включили се в борбата срещу депортацията на евреите. Значи да се внушава, че Димитър Пешев (гласувал за Закона) правилно е бил тикнат в затвора. Тия твърдения, внушенията, че българските евреи не са спасени, пък и да са, не дължат благодарност на паметта на хората, които са ги спасили, цялата история (истерия) около паметната плоча, епохалната борба името на антикомуниста Димитър Пешев на всяка цена да бъде изличено от нея… всички тия неща нанасят огромна вреда.
май 3, 2012 в 10:56 pm |
[…] Моето ъгълче Блог за образование и други немаловажни (според мен) неща « Защо някои хора дължат извинение на Даниела Горчева […]
май 4, 2012 в 12:03 am |
Случайно попадам на Вашата статия и имам конкретни впечатления от поведението и начина на спорене на Д.Горчева и Л.Коен в България, чужбина и интернет.
Г-жо Маркова, не бъдете наивна – никой евреин, ама никой няма да се извини. Тяхната специалност е да внушават чувство за вина… (РЕДАКТИРАНО ОТ ДОМАКИНА)
Леа Коенова, метреса на два строя, достойна клеветница и комунистка, разбира се (специализирана в анонимки, както си му е реда), веднага след комунистическия преврат стана изключително вярваща, като другарите Лилов, Луканов и прочие. Нали си спомняте как същите, които се пишеха атеисти, станаха първи вярващи…
Може да погледнете в сайта на българските евреи в Израел кои са благодарните евреи и защо са благодарни.
май 4, 2012 в 5:52 am |
Г-жо Георгиева, изтрих част от коментара Ви, както предупредих, че ще правя. Лични нападки приемам, засега, затова оставих каквото сте написали по адрес на г-жа Коен (тя може да отговори, ако желае), но не приемам заклеймявания на цели групи хора и насаждане на колективна вина!
май 4, 2012 в 4:35 am |
Г-жо Леа Коен,
Вие не сте еврейскаТА общност. Вие сте само и единствено Леа Коен.
Когато коментирате какво съм била казала, моля да го правите с конкретен и точен цитат на действително казано от мен и с посочване на източника, а не да използвате съмнителен преразказ с клеветнически внушения.
А дали Даниела Горчева е загубила авторитета си или не, оставете тази преценка на читателите й. Вие, както се разбра, не сте сред тях.
май 4, 2012 в 4:57 am |
Едно уточнение, което дължа на Милен Радев. Когато написах следния пост:
“В поемата на Грас няма нито ред, нито дума, която
може да бъде изтълкувана като антисемитизъм, под каквато и лупа да се гледа. И това заклеймяване по болшевишки тертип, тази революционна ярост,с която се клейми един почтен творец е срамна. Само фанатици могат да реагират толкова пристрастно.”
Нямах предвид конкретно Милен, чиито статии по темата определям като силно пристрастни, а заклеймяващата кампания срещу Гюнтер Грас, проведена по един наистина болшевишки тертип, който силно напомня заклеймяването на Солженицин навремето. Така че имах предвид израелски писатели, по-точно реакцията на израелската Асоциация на писателите, пишещи на иврит. Аналогията с някогашния СБП, които заклеймиха Солженициин е очевидна. Слава Богу, както навремето в България, така сега и в Израел се намериха хора, които дръзнаха да бъдат независими.
А Леа Коен говори за друго. За това, че съм напомнила, че сред евреите в България е имало и не малко комунистически терористи и че не съдя никого за убежденията му – вкл. и за болшевишките и комунистическите му убеждения, но че тероризмът – независмо кой го практикува, дори и евреин:) е недопустим.
май 4, 2012 в 5:01 am |
Мила г-жо Георгиева,
Не съдете за евреите по … Леа Коен. Уверявам Ви, че хора като Леа Коен са малцинство – и сред евреите, и сред българите.
май 4, 2012 в 3:37 pm |
Г-жо Маркова, Ваше право е да приемате или не изказванията на обсъждащите, но Ви казвам най-чистосърдечно, за съжаление от личен опит и наблюдения, че изтритите от Вас мои твърдения са верни. Бъдете сигурна, че ако изживеете онова, което причиниха на мен и близките ми подобни надменни същества е именно от възпитанието.
Вглеждането в себе си е изключително важно, което Леа Коен не може да преглътне в случая. Затова и предпочита да обобщава.
В интернет, между другото, под най-малко 4 български сайтове, където се споменава за наградата на Д.Горчева, към която съм напълно безразлична и не познавам, има анонимни коментари срещу нея със същото съдържание.
Правете си изводите за какъв вид „нравственост“ става дума.
Що се отнася до „личните ми нападки“, уверявам Ви, че не са „лични“ и отдавна съм ги съобщила на другарката бивша посланичка, за която става въпрос. Обяснила съм й също защо е анти-българка, но тя, разбира се, помни избирателно, както в случая с Д.Горчева.
Това е начин на съществуване/оцеляване, разберете, и то съзнателно избран.
август 9, 2012 в 12:24 pm |
Не приемам и не одобрявам изповядваните от Горчева възгледи за безнаказаното право да се проповядват и организирано да се разпространяват античовешки идеи от всякакъв характер.Страстната и защита на идеите на радикалния ислям е смущаваща.Трябва ли да дочакаме новия ислямистки Хитлер,за да започнем борбата срещу него?Много ме съмнява,че е антикомунистка,защото крайно либералните и възгледи много,много миришат на автентичен комунизъм.Впрочем и Сталин навремето е забранил всякакви критики срещу Хитлер и националсоциализма.
август 9, 2012 в 4:28 pm |
Познавам Даниела и съм убедена, че тя защитава правото за разпространение на „античовешки идеи“, защото вярва в свободата на словото – съвсем естествено за един журналист. Аз също съм за свобода на словото и мисля, че трябва да се борим срещу ислямизма чрез критика и чрез действия (вкл. военни), а не чрез забрана за изразяване на ислямистките идеи. Подкрепям и свободата за изразяване на комунистически и нацистки идеи, независимо че те са доказали своята зловредност.
август 16, 2012 в 10:12 am |
До „Много, много ме съмнява“
Много, много ме съмнява, че изобщо сте разбрали какво казва Даниела Горчева и за какво настоява.
Настоявам да се спазва Конституцията, това е всичко, за което настоявам. Тоест, да не се посяга на свободата на словото, на свободата на религията, на свободата на личността, които са гарантирани и не случайно са гарантирани и от Конституцията, и от Международните конвенции, които България е подписала!
А това, което Вие искате е точно връщане към комунистическата престъпна практика.
Я ми кажете кой според Вас ще определя кои идеи са „античовешки“ и кое може да се разпространява и кое – не?
Кой? Партията? Министерството на истината? Държавна сигурност?
И дори да предположим, че ще има някой, който ще компетентно и добронамерено ще следи по „списък“ за „забранени“ идеи, какво ще стане с новопоявили се идеи, които са опасни? 🙂
Абсурд е да се инкриминират идеи и възгледи. Светът отдавна се е убедил, че най-ефективното средство срещу самозвани полуинтелекти, тръгнали да въвеждат „нов ред’ е словесното и аргументирано разобличение, а не пращането им по зандани и запушването на устата.
Няма по-голяма опасност от полуграмотни хора , които си мислят че всичко им е ясно и са готови да пращат по затвори всеки, чиито идеи не харесват.
юли 12, 2013 в 2:26 pm |
[…] в блога си. БДФ, легионерите и фашизма. Добавям и още една нейна статия, която има връзка с […]
април 8, 2016 в 6:36 pm |
Към Кирил: Няма да публикувам коментара Ви. Всеки автор на блог има правото и възможността да трие коментарите, които не одобрява. Даниела Горчева е моя приятелка и няма да допускам коментари, които я хулят. Дори да са написани на безупречен български език.
август 31, 2019 в 1:07 am |
[…] преди почти две десетилетия. Както вече писах в предишен пост, на 417-тото заседание на 38-то Народно събрание на 27 юли […]