Равносметка от дебата за еволюцията

Мина повече от седмица от дебата за еволюцията в НБУ и е крайно време да драсна два реда за него.

Който е искал да дойде, но не е могъл, да не съжалява. Театралната зала на НБУ е удобна, но не твърде голяма и се запълни добре. Още малко и щеше да се наложи ентусиасти да бъдат връщани поради липса на място. Видеозапис ще бъде качен в Мрежата и когато това стане, ще съобщя и на вас.

Публиката явно не скучаеше и това беше добре. Но не съм много доволна от своето представяне. Нямам достатъчно бърза мисъл за добра устна полемика и след дебата се сетих за много неща, които е било уместно да се кажат. Но може би винаги е така.

Не разбирам защо валидността на еволюционната теория системно се спряга с въпроса има ли Бог. Така и в предишния ми пост, в който обявих дебата, можете да видите, че коментарите са предимно дали Исус е възкръснал и има ли вечен живот. По дяволите, какво общо има това с въпроса как възникват и се развиват видовете?

В началото всеки от участниците представи тезата си в рамките на около 15 минути. За жалост аз съм професионално деформирана да оформям всичко като 40-минутна лекция и съответно се наложи да претупам презентацията си, за да се вместя що-годе в регламента. Но към нея има интерес, явно защото еволюцията рядко се обяснява на достъпен български език. (Едно от малкото неща, за които можех да се съглася с опонента си, е, че българската учебна литература по биология търпи критика.) Ще се опитам, когато намеря време, да набера и кача текста в Мрежата. Разбира се, ще се наложи силно да намаля картинките, защото почти всичките са под чужди авторски права и все пак трябва да се съобразяваме с това.

И накрая, но не на последно място – радвам се, че се запознах с чудесното мини-гражданско общество на асоциация „Сапиенс“ и клуб „Психолог“. Не очаквах да видя толкова много млади хора да работят за благородната кауза на просветата.

7 Коментари to “Равносметка от дебата за еволюцията”

  1. 123 Says:

    Ако разграничим как се е зародил животът и еволюцията, в такъв случай християните може и да не реагират. Но Вие бяхте казали, че сте атеист, това автоматично изключва вярата в Божествена намеса за зараждането на живота и изобщо на всичко – живо и неживо. Според мен оттам идва сблъсъкът Еволюция vs. Сътворение, кажем ли еволюция автоматично се говори за самозараждане на живота. А може да приемем, че Бог е дал първоначалния тласък и впоследствие живото и неживото да са се оформяли самостоятелно. Грешката е в неразграничаване на теориите.

  2. mayamarkov Says:

    Моля, не приравнявайте „креационисти“ с „християни“. Има немалко християни с научна нагласа. Всъщност един от въпросите, за които не съм съгласна с проф. Свиленов, е как той разграничава християни от атеисти – тези, които приемат науката и еволюцията, за него са атеисти, дори ако се определят като християни и редовно ходят на църква.
    И не казвайте, че ако бях приела пряка намеса на Бога при сътворението на живота и бях казала, че „само“ по-късната еволюция е естествен процес, креационистите биха могли да кимнат в съгласие. Креационист да приеме, че ЧОВЕКЪТ е произлязъл чрез мутации и естествен отбор – това да го видя, няма да го повярвам :-).
    Няма никакъв проблем да се каже, че Бог е създал природните закони, когато Вселената е възниквала. Само че по всички налични данни животът е възникнал милиарди години след появата на неживата Вселена. Това значи, че човек с научна нагласа няма право да допуска пряка Божия намеса при абиогенезата.
    Аз знам отлично защо креационистите уж говорят за еволюция, а все ни бутат към абиогенезата: защото еволюцията е добре изучена и повечето важни въпроси там са изяснени, докато абиогенезата по обясними причини ни е много по-неясна. Любимият им довод е: „Щом не можете да обясните как е станало, значи вярна е нашата теза.“

  3. и Says:

    Според мен дебатът за еволюцията си струваше единствено заради участието на авторката на този блог. Краткото й представяне беше впечатляващо и изключително информативно. Също така искам да отлича способността на г-жа Маркова да свързва твърденията си в логическа последователност. Тази способност определено липсваше на опонента й, който в общи линии стреляше напосоки.

  4. Black Wolf Says:

    Би било по-интересно в дебата да участват учени от различни области, адепти на дедена религия. У нас има такива, дори аз познавам, но се крият (защо ли?)… 😉

  5. Ели Says:

    Здравейте ас. Маркова! Първо искам да отбележа, че аз съм студент от МУ София и съм присъствала два пъти на ваше упражнение, както и също така съм теистичен еволюционист. Ходя редовно на църква, но въпреки това смятам креационизма за налудничев. Ала не само за налудничев, но и за твърде опасно поле за атеистите. На мнение съм, че креационизма е в състояние да роди атеизъм, както и да разбие правилните представи за Бог. Не желая да засягам темата дали има Бог или не, а по скоро да спомена, че не смятам, че еволюцията отрича Бог, а по-скоро, че те се допълват. Разказът в Битие е една алегория, която дори и да е написана буквално, тълкуванието й не е буквално. Ватиканът отдавна са признали теорията на Дарвин, повечето от православните богослови са еволюционисти. Дори във групата ми във фейсбук- „Еволюцията- разсъждения и доказателства“ имам епископ, който е еволюционист, католици еволюционисти, протестанти еволюционисти, но и много атеисти еволюционисти.

    Бих желала да ви попитам дали бихте се съгласила повторен път да участвате в дебат с креационист, тъй като някои креационисти са на мнение, че проф. Свиленов не е бил на нивото ви, както и аз също. Вие разполагахте с цяла презентация, а проф. Свиленов говореше общи приказки. Аз съм насъбрала в групата си във фейсбук доста твърдения на креационизма, които смятам, че трябва да бъдат оборени директно в църква и пред християните. Аз, с чужда помощ разбира се, бих могла да спомогна за организирането на подобен дебат, стига вие да се съгласите. Дори и да не намерим ваш „противник“, бих могла аз да ви задавам подвеждащи креационистки въпроси, но с цел да се докаже еволюцията пред група християни, като евентуално вие сте се подготвила предварително за моите т. нар въпроси.

    Вече споменах, че съм на мнението, че креационизма ражда атеизъм, наблюдавайки по семейството си, но съща така мисля, че еволюционистите в църквата са едва ли не подложени на „дискриминативно“ отношение и че някои дори се страхуват да заявят, че са такива. Ето и защо бих желала да ги защитя, като докажа, че е напълно нормално един християнин да е привържаник на еволюционната теория.

    И само да вметна защо се обръщам точно към вас- вашият език е най-достъпният за осъзнаване и разбиране на биологичната материя. А защо съм убедена в това- защото някои от темите ми за кандидат-студентския изпит ги учих директно от вашия онлайн курс и мога да кажа, че всичко бе много приятно, тъй като бе разбираемо. Влязох с почти 5.50 по биология.

    Със сърдечни поздрави:
    студентът, на когото му донесохте отлична оценка на колоквиума по биология миналата година при изпитването му от ас. Сабит, като дойдохте в нашия час извикана от мен и потвърдихте това, което аз обяснявах за клетъчното делене; благодарности

    • mayamarkov Says:

      Благодаря!
      Би могло, разбира се, да се организира нов дебат. Графикът ми е малко натоварен, но по принцип би могло. Но ако няма „автентичен“ креационист, въпросите, представящи креационисткото становище, би следвало да са не подвеждащи, а просто да се представят във вид: „Някои креационисти твърдят, че… / питат защо…“.

  6. Ели Says:

    Здравейте, благодаря ви за положителния отговор. Ако желаете аз лятото ще се опитам да „поколекционирам“ креационистки въпроси, които да ви представя на есен и вече в ПУЦ да се видим и да поговорим за по-нататъшната организация. Имайте едно прекрасно и незабравимо лято!

Вашият коментар

