След „Икономиката в един урок“ от Хазлит и „Финансовият крах“ от Норберг започнах да превеждам за издателска къща „МаК“ книги от известния австрийски икономист Лудвиг фон Мизес. Дотук са излезли три: „Свободният пазар и неговите врагове„, „Икономическата политика“ и „Марксизмът без маска„. Всяка от тях всъщност е записан цикъл от лекции. Най-добрата, която бих препоръчала на всеки, е „Икономическата политика“ (жалко, че издателите на оригинала са му сложили такова неатрактивно заглавие). Включените в нея лекции са изнесени през 1959 в Буенос Айрес и дават на достъпно равнище основите на икономиката. Текстът е разбираем и всъщност специално предназначен за хора без никаква икономическа подготовка. Ако вие имате такава подготовка, възможно е вече да знаете всичко писано в книгата, но въпреки това вярвам, че тя ще ви достави удоволствие със своя език и духовито изложение, което се опитах (не знам доколко успешно) да запазя при превода.
Ето избрани откъси от „Икономическата политика“:
“Ако някой… каже на приятелите си, че е против капитализма, ето как те могат да му отвърнат: “Знаеш, че сега населението на тази планета е 10 пъти по-голямо, отколкото в докапиталистическата епоха. Да оставим това, че днес всички се радват на по-добър живот от прадедите си преди капитализма. Кое те кара да мислиш, че ако капитализмът изчезне, ти ще имаш късмета да си от десетте процента, които ще оцелеят? Може да не си много доволен от живота си, но самият факт, че живееш, доказва успеха на капитализма.”
Днешните т. нар. либерали мислят, че свободата на словото, на мисълта, на печата, на вероизповеданието, неприкосновеността на личността могат да съществуват и при липса на икономическа свобода. Но в лишено от пазар общество всичко се диктува от държавата и всяка свобода става илюзорна, дори да е издигната в ранг на закон и да е записана в конституцията.
При пазарна икономика отделният човек е свободен да избере своята кариера и начина, по който да се включи в обществото. Но при социализма не е така: кариерата на индивида е подчинена на държавните нормативи. Правителството може да забрани на хората, които не харесва, да живеят в определени градове или окръзи или направо може да ги изсели в най-забутания край на страната. При това то винаги може да обясни и оправдае тази стъпка с довода, че държавният стопански план изисква даденият виден гражданин да се труди на хиляда километра от мястото, където би могъл да създаде дори най-малкото неудобство на властта.
Ако ван Гог беше живял в социалистическо общество, съдбата му можеше да е още по-лоша. Отговорният за живописта държавен служител би попитал някои утвърдени художници дали този смахнат млад човек е наистина художник и заслужава подкрепа. И без съмнение авторитетите щяха да отговорят: “Не, той не е никакъв художник, а само безделник, който хаби боите.” Тогава държавата щеше да прати ван Гог да работи в млекозавод или да се лекува в психиатрия.
Всяка държавна намеса в пазара е стъпка към социализъм. И това трябва да се обясни на тези, които казват: “Ние не сме социалисти, ние не искаме държавата да контролира всичко. Ние разбираме, че това е лошо. Но защо държавата да не се меси в пазара само мъничко? Защо да не й позволим да отстрани някои неща, които не харесваме?” Тези хора говорят за политика на “средния път”. Те обаче не осъзнават, че изолираната намеса, т.е. намесата само в малка част на стопанската система, води до състояние на нещата, което се оценява като влошаване дори от самата държава и гражданите, които са я призовавали да се намеси. Същите хора, които са искали контрол на наемите, след това се гневят заради недостига на квартири.
Общо взето, в Съединените щати… Републиканската партия повече или по-малко се застъпва за стабилна валута и златен стандарт, а Демократическата партия подкрепя инфлацията… Следва обаче да отбележа, че един президент-демократ – Кливланд… налага вето върху решение на Конгреса за отпускане на неголяма помощ (около 10 000 долара) на община, пострадала от бедствие. За да обоснове ветото си, президентът пише: “Докато гражданите са длъжни да подпомагат държавата, държавата не е длъжна да подпомага гражданите.” Всеки държавник би трябвало да сложи такъв надпис на стената на кабинета си и да го показва на хората, които идват да искат пари.
Някои казват: “Какво й е толкова лошото на инфлацията, щом и Съединените щати я имат? Защо не и ние?” На тези хора трябва да отговорим: “Една от привилегиите на богатия е, че може да си позволи да бъде глупав много по-дълго от бедния”. Точно това е положението със Съединените щати. Тяхната финансова политика е ужасна и се влошава все повече. Но вероятно САЩ могат да си позволят да вършат глупости по-дълго от някои други страни.
Само едно нещо липсва на развиващите се страни, за да станат благоденстващи като САЩ: капитал – и, разбира се, свободата за неговото използване, което трябва да е подчинено на правилата на пазара вместо на бюрократични разпоредби. За да подобрят положението си, бедните народи трябва да трупат вътрешен капитал и да позволят на чуждия капитал да дойде в страните им.
Подразбира се, че всички граждани имат само една политическа цел: благото на страната и народа като цяло. За жалост тази обществено-икономическа философия се заменя от друга, съвсем различна, която е зловреден плод на интервенционизма. Според интервенционистите дълг на държавата е да подпомага, субсидира или привилегирова определени групи. Представата на държавниците от ХVІІІ век за политическа партия е група законодатели със сходни идеи как да се постигне общото благо. Но какво господства днес в реалността на политическия живот във всички страни, като единственото изключение са откритите комунистически диктатури? Истински политически партии в стария класически смисъл вече няма – те са заменени от групи за натиск. Групата за натиск е обединение от хора, които искат да получат за себе си някаква привилегия за сметка на останалата част от народа… В законодателните събрания днес имаме представители на зърненото, месното, сребърното и петролното лоби… Това, което липсва, са представители на народа като цяло.”
януари 28, 2011 в 4:13 pm |
[…] След “Икономиката в един урок” от Хазлит и “Финансовият крах” от Норберг започнах да превеждам за издателска къща “МаК” книги от […] Прочетете повече -> WordPress.com Top Posts […]
април 1, 2022 в 11:24 am |
Защо подпомагането от държавата е икономически лошо нещо?
април 1, 2022 в 3:39 pm |
Защото тегли пари от бюджета и поставя в неблагоприятно положение тези, които не са подпомагани.
Понякога това е оправдано, напр. за да се предпази от фалит производство, важно за отбраната. Но обикновено обслужва групови интереси и променя икономиката към по-лошо.
април 2, 2022 в 11:58 am |
В текста ставаше въпрос за подпомагане на хора в бедствие. Защо това да е лошо нещо? В този случай не обслужва олигархични интереси.
април 2, 2022 в 3:47 pm
А, сега се сещам за кой текст се е отнасял предишният Ви коментар. Мизес в това отношение е малко краен. Лично аз съм изцяло „за“ държавното подпомагане на хора в бедствие, наука, култура, здравеопазване, образование, семейства, дори просто на бедни хора (в разумни граници). Но Мизес е бил жив свидетел как нацизмът е прелъстил германците с такива социални разходи и така ги е примамил към национална и световна катастрофа, затова е искал бюджетните разходи да се държат на абсолютния минимум: за отбрана, поддържане на вътрешния ред и решаване на спорове. Може би би приел държавен строеж на пътища, но и за това не съм сигурна.
април 2, 2022 в 4:12 pm
В САЩ постоянно се водят спорове дали нещото наречено „universal healthcare“ е социализъм. Републиканците са против, а демократите за. Какви са плюсовете и минусите на здравеопазване, което е на принципа на свободния пазар и това контролирано от държавата. Този въпрос е твърде политизиран, за да го търся свободно в интернет. От какво страда нашето здравеопазване освен липса на кадри?
април 2, 2022 в 5:08 pm
Американците нямат умереност по този въпрос, искат всичко или нищо. Републиканците не осъзнават колко полезно е да има един не твърде скъп минимален пакет от здравни мерки, за който да плаща обществената здравна каса. От своя страна демократите не си дават сметка, че е невъзможно обществена здравна каса да осигурява всички глезотийки, на които са свикнали притежателите на добри здравни застраховки. Те искат например здравната каса да плаща противозачатъчните хапчета.
Нашето здравеопазване трябва да предлага специализация на всички завършващи медицина, а болниците трябва да престанат да бъдат търговски дружества. Освен това трябва да осигурява приличен доход на медиците по законен начин.
април 4, 2022 в 8:19 am |
Ако болниците спрат да са търговски дружества, тогава какво могат да бъдат? Ами частните болници? Те като тръгнат да фалират получават подкрепа от държавата.
април 4, 2022 в 7:23 pm |
По-рано болниците не бяха търговски дружества и не бяха така съсредоточени върху печеленето на пари. Не знам друга държава, в която болниците да са търговски дружества.
април 5, 2022 в 6:33 pm
Трябва ли да използваме Сингапур като пример?
Биха ли се подобрили нещата, ако има повече от една здравна каса в България? Има толкова смъртни случаи, защото няма превентавни мерки или нещо друго?
април 5, 2022 в 8:02 pm
Имаме много смъртни случаи от коронавирус, защото не се ваксинираме. Но докато от лекарите се иска не да спасяват хората, а да осигуряват печалба, здравето ще е на заден план.
април 5, 2022 в 8:08 pm
Има ли някакъв модел от друга държава, която може да ни прилегне? Сингапур се изкарва, че е една от най-добрите държави, що се отнася до медицина.
май 22, 2022 в 10:49 am |
Отрича ли икономиката (либералната капиталистическа) национализма? Тръмп не се самоопределя като протекционист или изолационист, но например иска повече продукти да се произвеждат в САЩ, а не в Китай. Може ли да ими някакъв баланс в това отношение? Как седи днешна България по този въпрос?
май 22, 2022 в 2:43 pm |
Каква роля играе миграцията в икономиката? Може ли тя да бъде положителна или отрицателна?
май 22, 2022 в 9:11 pm
Когато миграцията разпространява познания и идеи, тя има положителна роля.
Отрицателната роля на емиграцията е ясна – ако страната е минала демографския преход, емиграцията я обезкървява.
За отрицателната роля на имиграцията цитирам Борис Джонсън: „Ние няма да се върнем към повредения стар модел на ниски заплати, нисък растеж, ниска квалификация и ниска производителност, всичко това станало възможно и поддържано чрез неконтролирана имиграция… Решението не е… да се натисне същият стар лост на неконтролираната имиграция, за да се държат заплатите ниски. Решението е да се контролира имиграцията – да се позволи на даровити хора да дойдат в страната, но не да се използва имиграцията като оправдание за липсата на инвестиции в хората, квалификацията и техниката, от която те се нуждаят, за да си вършат работата.“
май 22, 2022 в 9:04 pm |
Да, либералната икономика отрича национализма. Но същевременно твърди, че производство е нужно, така че Тръмп е прав.
За България износът на производства не е проблем и никога не е бил!
май 23, 2022 в 4:54 pm
Може ли човек да бъде националист и да е за либерална икономика? Вреди ли този вид икономика на родното производство?
май 23, 2022 в 6:57 pm
Зависи от национализма.
Не, този вид икономика не вреди на родното производство.
май 26, 2022 в 4:38 pm
Какъв национализъм не се вписва в либералната икономика?
май 26, 2022 в 6:33 pm
Този, който вярва, че собственият народ може да бъде добре само ако другите са зле и съответно се стреми към въздигане на собствения народ чрез нанасяне на вреди на други народи (пример: руският национализъм).
май 30, 2022 в 6:16 pm
Релевантни ли са класическите икономически теории (австрийска, кейнзиеанска и др.) в наши дни?
Вреди ли минималната работна заплата? Има ли някаква алтернатива? Например преди няколко години предложиха да има различна минимална работна заплата за различните сектори за работа.
май 30, 2022 в 8:25 pm
Релевантни са. Преобладаващите икономически и финансови програми са кейнсиански, макар че австрийската школа е по-права.
Минималната работна заплата пречи на наемането на хора, за чийто труд никой не е готов да плати толкова, и съответно увеличава безработицата и я прави хронична. Но вероятно няма алтернатива, иначе работодателите поголовно ще лъжат с осигуровките. Те и сега лъжат, но поне нормативната минимална заплата значи, че нещо все пак се внася в осигурителните фондове. Различната минимална заплата има същата обосновка. Тя в някакъв вид е въведена – ако работиш например като инженер, не можеш да се осигуряваш на по-малко от еди-колко си.
май 31, 2022 в 12:55 pm |
Защо повечето икономически и финансови програми са кейнсиански, ако австрийската школа е по-правилна?
Забелязвали се в последните години протекционизъм? Това вреди или помога на световната икономика?
Одобрявате ли икономическите политики на Тръмп? Той например е почитетел на австрийската школа, но често го обвиняват в протекционизъм и изолационизъм.
Кога се налага да има интеверенционизъм или държавен монопол (БДЖ, училища, полиция и др.)? Може ли свободния пазар да се саморегулирара или се изисква намесата на държавата (в България, а и иначе)?
май 31, 2022 в 6:55 pm |
За икономическата политика на Тръмп не знам практически нищо, така че не мога да съдя. Ясно е, че полиция и училища не могат да се създадат или поддържат чрез саморегулация на свободния пазар. На останалите въпроси ще отговоря в цяла публикация.
май 31, 2022 в 7:28 pm |
[…] коментира поста ми „„Икономическата политика“ от Лудвиг […]
юни 23, 2022 в 7:28 pm |
Защо вече всичко се произвежда в Китай? Това полезно или вредно е? Наистина ли по-ниската работна ръка кара цените да падат. Така се създават повече пари, но се губят работи. Има ли решение?
юни 23, 2022 в 8:31 pm |
Масовото изнасяне на производства в страна, която е естествен противник и заплаха за сигурността, е недалновидно независимо от предполагаемата икономическа печалба.
юни 28, 2022 в 12:10 pm
Много опоненти на именно този свободен износ на каквото и да е посочват точно това. Капитализмът е изграден на основата на печалба, но какво например остава за хората без работа, сигурността на държавата и др. В някои случаи не е ли по-добре някой да загуби, за да е по-добре народа? Китай доста се облагороди заради свбодния износ и внос на стоки.
юни 28, 2022 в 4:09 pm
„Някой да загуби“ – а като загубят капиталистите, кой ще развива производството, дето толкова го искаме?
Впрочем, ако на Запад имаше „чист“ капитализъм, нямаше да има нужда да се изнасят производства, освен за да са близо до суровините. Но на Запад системно се правят опити за изкуствено надуване на доходите. В резултат капиталистите просто си изнасят капитала някъде, където заплатите не са изкуствено надути. Проблемът с държавната намеса е, че кажеш ли „А“, това влече „Б“ и т.н., докато накрая азбуката не ти стига. Надуеш ли заплатите, това надува цената на всичко, което произвеждат работниците с надутите заплати, и стоките стават непродаваеми.
юни 29, 2022 в 1:22 pm
Как така се надуват изкуствено заплатите? Какво точно е „чист“ капитализъм? Без регулации и всичко да е в ръцете на частния сектор? Това няма ли да доведе до някакъв колапс? Какво ще стане със здравната, образователната и др. социални системи?
юни 29, 2022 в 5:05 pm
Надуването става, като държавата постанови висока минимална заплата, а синдикатите натиснат за още по-високи.
Частният сектор може да бъде облаган и контролиран, но когато това се доведе до абсурд и особено когато държавата тръгне да определя цени и заплати, производството страда.
юни 28, 2022 в 12:15 pm |
В момента консервативните движения в САЩ критикуват ужесточено социалната политика на държавата. За тях определението за социализъм е следното – „Socialism is when government does stuff. The more stuff it does, the more socialist it is.“, което за мен е пълна глупост! Защо социалните системи в Европа на пръв поглед са по-добрие, но и ние не сме цвете за мирисане.
юни 28, 2022 в 4:13 pm |
Балансът е труден, защото, за да имаш социални системи, трябва да обложиш частния сектор. Според мен в Америка социалните системи не могат да функционират по културни причини, а в Западна Европа – поради имиграцията.