Отворено писмо до министър Вълчев

Уважаеми Г-н Министър,

Неотдавна Вашето министерство обяви, че в нов законопроект за просветата е предвидено българските деца да тръгват на училище на 6 години – идея, която по принцип подкрепям.

За жалост тази идея беше „демократично“ стоварена върху българските граждани без никакво предварително обсъждане и никакви пояснения как училището ще бъде нагодено за нуждите и способностите на 6-годишните деца. Единственото съобщение в тази посока бяха думите на Вашия заместник, че „промяната се предлага, защото децата се развиват много бързо през последните 20 години, а акселерацията е факт„. Това навежда на мисълта, че смятате да натикате децата в училище година по-рано, без да облекчите учебната програма по никакъв начин.

Знаете ли, че сегашната програма за първи клас по всеобщо мнение е твърде тежка дори за 7-годишните? Знаете ли, че в нашето училище се справят добре тези първокласници, чиито образовани и съвестни родители посвещават вечерите си на тяхното обучение? Замисляте ли се за съдбата на децата, чиито родители не са достатъчно образовани или съвестни, за да им осигуряват home-schooling? Осъзнавате ли, че с основната си функция – да ограмотява деца на неграмотни родители – съвременното ни училище се справя по-зле от килийните училища през българското Възраждане? Осъзнавате ли отговорността на Вашето ведомство (наистина не само през Вашия мандат) за все по-задълбочаващата се дезинтеграция на ромското малцинство?

По силите Ви ли е толкова основна промяна в българската образователна система, след като досега единственият Ви безспорен принос към тази система е осигуряване на все по-ниски доходи и престиж за заетите в нея? Българското общество не вярва на Вашето правителство, Вашето министерство и Вас лично. Идеята Ви за постъпване в първи клас на 6 години среща дружния отпор на родители и учители. Ако поради некадърно провеждане експериментът Ви се провали, хубавата идея ще бъде компрометирана за десетилетия напред.

По мое мнение единственият начин тя да се спаси е да обявите незабавно, че през учебната 2009-10 г. учебната програма за предучилищната група ще стане програма за шестгодишните първокласници.

А ако наистина Вашето министерство смята да накара 6-годишни деца да учат по сегашната програма за 1. клас, приканвам Ви да обявите имената на своите експерти, според които това е възможно, защото „децата се развиват много бързо през последните 20 години“.

Неотдавна Вашата колежка г-жа Масларова, която представяше свое противоречиво (меко казано) становище за основано на мненията на „специалисти“, също беше приканена да оповести имената им и не може да направи това.

Мисля, че и Вие не бихте могли. Посочете поне една страна, в която 6-годишни първокласници да учат по програма, подобна на нашата.

Българското училище не трябва повече да бъде лаборатория за недомислени експерименти.

Advertisements

Етикети: ,

4 Коментари to “Отворено писмо до министър Вълчев”

  1. Pippilota Mentolka Says:

    Между другото замисляли ли сте се, че причината не е защото “децата се развиват много бързо през последните 20 години”, а защото няма места в детските градини? 😉 Цял едни набор по-малко догодина ще облекчи проблема с липсата на места в детските градини, пък много начални училища няма да трябва да закриват паралелки и уволняват даскали.

  2. mayamarkov Says:

    Аз споменах тази страна на въпроса в първия си пост по темата.

  3. Бу Says:

    „е да обявите незабавно, че през учебната 2009-10 г. учебната програма за предучилищната група ще стане програма за шестгодишните първокласници.“
    Това не носи много смисъл – и сега си е така – всички шестгодишни задължително карат ПГ – в детска градина или училище. Ако се въведе задължително да е в училище, ще страдат всички деца, чиито родители умишлено предпочитат те да карат ПГ в градината (сън на обед и заниманията са разхвърляни през целия ден, не се натоваравт толкова).

  4. Майя М Says:

    Разликата е най-общо в дипломите.
    Ако в България 1. клас се нарича „предучилищна година“, както е сега, то имаме две възможности:
    – или училището да има 11 класа, т.е. средното образование трае де юре 11 години, де факто 12 години, при което другите страни несправедливо смятат нашите абитуриенти за недоучили, защото „предучилищната година“ не се пише никъде в дипломата за средно образование (доколкото знам, имаме сме проблеми с признаването на нашите дипломи от Германия поради „твърде късото“ ни средно образование);
    – или училището да има 12 класа, т.е. средно образование де юре 12 години, де факто 13 години. Това значи да се завършва в общия случай на 19 години. Като махнем лошите икономически последици от задържането на младите хора в училище, някой замисля ли се какво значи за тях да прекарват там една допълнителна година, да бъдат командвани и инфантилизирани? Според мен, каквато и травма да е училището за 6-годишните, то е много по-тежка травма за 18-годишните.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s


%d bloggers like this: